- قفل ترافيک بر جاده تبريز - آذرشهر
در آخرين مورد از اين حوادث طي چند روز گذشته، واژگوني يک مينيبوس فرسوده متعلق به شهرک صنعتي سليمي در نزديکي تبريز مصدوميت 16 کارگر را در پي داشت. علاوه بر اين، روزانه تا 2 ساعت معطلي در ترافيک چند کيلومتري اين مسير سهم کارگراني است که خسته از کار روزانه در حال عزيمت به خانه هستند. با وجود چهاربانده کردن حد فاصل ميدان راهآهن تا ورودي سردرود، باز هم ترافيک در اين مسير وجود دارد. کارشناسان شهري معتقدند تنها 2 راه نوسازي مينيبوسهاي جابهجاکننده کارگران و ديگري ايجاد خطآهن در مسير تبريز به صنايع واقع در مسير تبريز به آذرشهر براي کاهش اين ترافيک وجود دارد.
- مينيبوسهاي فرسوده؛ بلاي جان کارگران و محيط زيست
براي پي بردن به عمق آسيبي که مينيبوسهاي فرسوده به ترافيک و محيط زيست و همچنين سلامت کارگران وارد ميکنند، کافي است دقايقي از پل ورودي سردرود نظارهگر جاده بود. صدها مينيبوس فرسوده و دودزا که برخي 40 سال از عمرشان ميگذرد، با آلايندگي شديدي که با مصرف گازوئيل به وجود ميآورند، هر روز در اين مسير تردد ميکنند؛ مينيبوسهايي که با حرکت کُند خود براي خودروهاي ديگر مشکلآفرين هستند. اين مينيبوسها مشکلات فني متعددي دارند و قادر به مانور حرکتي مناسب در ترافيک هم نيستند و بايد هر روز شاهد اعتراض رانندگان به اين شيوه تردد پشت مينيبوسهاي دردسرساز بود.
در حالي که طبق قانون حداکثر عمر مينيبوسها براي تردد در جادههاي درونشهري و برونشهري بين 15 تا 20 سال است، به نظر نميرسد جايگزيني براي اين مينيبوسهاي 40 ساله وجود داشته باشد. آنگونه که تعدادي از رانندگان اين وسايل نقليه به همشهري ميگويند، با توجه به عمر بالاي اينمينيبوسها، معاينه فني هم براي آنها انجام نميشود. از سوي ديگر، گازوئيل ارزان مورد استفاده در مينيبوسها هم با دودزايي قابل توجه محيط زيست غرب تبريز را آلودهتر ميکند.
به گفته اين رانندگان، قيمت مينيبوسهاي جديد بالاست و آنها هزينههاي جريمه پليس براي نقص فني و نداشتن معاينه فني را به خريد مينيبوس جديد ترجيح ميدهند. کارخانهداران هم گزينه ديگري براي اياب و ذهاب کارگران ندارند و با رانندگان مينيبوسهاي فرسوده کنار ميآيند. از سوي ديگر، بنا به آمار سالهاي اخير، سهم مستقيم و غيرمستقيم اين مينيبوسها در ايجاد تصادفهاي مرگبار در اين مسير نسبت به تعداد و سهم خود از خودروهاي ترددکننده مقام اول را دارد و روزانه 40 هزار کارگر در معرض تصادف و آسيبهاي جسمي گاه برگشتناپذير قرار دارند. به گفته «رضا کريمينژاد» رئيس پليس راه استان، خوابآلودگي و خستگي رانندگاني که چندين ساعت در روز در اين مسير تردد ميکنند و به واسطه خستگي و فرسوده بودن خودرو قدرت کنترل آن را ندارند، از عوامل تشديدکننده تصادفات مرگبار است؛ تصادفاتي که گاه به شکل خروج از جاده و واژگون شدن خودرو رخ ميدهد.
- ايجاد خطآهن ويژه صنايع در غرب تبريز
مديرعامل شرکت شهرکهاي صنعتي آذربايجان شرقي با بيان اينکه در حال حاضر احداث راهآهن در مسير تبريز - آذرشهر يکي از اولويتهاي مهم اين شرکت و صاحبان صنايع بزرگ واقع در غرب اين شهر، شهرک سليمي و صنايع آذرشهر است، اظهار ميکند: در اين زمينه طي چند سال گذشته رايزنيهاي متعددي صورت گرفته، اما هيچگاه مشکل به حادي چند ماه اخير نبوده است در حال حاضر هزاران ساعت از نيروي کار در اين مسير تلف ميشود که زيان اقتصادي بزرگي براي استان است و علاوه بر اين، ترافيک شهري موجب گلايه شهروندان ساکن غرب تبريز، سردرود و آذرشهر هم شده است. «مرتضي نيرومند» ميافزايد: با توجه به اينکه شهرک سليمي بزرگترين شهرک صنعتي شمال غرب کشور است و 770 واحد صنعتي فعال با 35 هزار کارگر دارد، اولويت ايجاد ايستگاه راهآهن با اين شهرک است. توانستيم اين ايستگاه را داخل شهرک سليمي راهاندازي کنيم که به صنايع واقع در اين محدوده هم خدمات ارائه ميکند و در حال حاضر مشکلي از نظر ايستگاه نداريم.
وي بيان ميکند: تنها مشکل، نبود واگن مسافري براي تردد در اين مسير است که ظاهرا بايد شرکت راهآهن آن را تامين کند. در مذاکراتي که با معاون وزير راه در تبريز و مديريت راهآهن آذربايجان داشتهايم، قول مساعد براي حل اين مشکل گرفتهايم. اين مسئول، همزماني حرکت قطار دانشگاه شهيد مدني با مسير پيشنهادي جديد صنايع را يکي از موانع پيش رو ميداند و ميگويد: در اين زمينه هم مذاکراتي صورت گرفته و در نهايت 2 زمان پيشنهادي براي تردد قطار تبريز به شهرک سليمي از سوي راهآهن داشتهايم که اين مانع هم برطرف شده است. وي تاکيد ميکند: بخش خصوصي آماده سرمايهگذاري در اين مسير و خريد واگن است. با توجه به اينکه تمامي کارهاي خواستهشده را انجام دادهايم، منتظر مساعدت راهآهن هستيم و اميدواريم هرچه زودتر شاهد راهاندازي اين قطار باشيم. از نظر بازدهي اقتصادي تردد قطار در اين مسير هيچ نگرانيوجود ندارد. در مرحله اول حداقل هزار مسافر براي استفاده از اين قطار پيشبيني شده است.
مديرکل راهآهن آذربايجان هم در گفتوگو با همشهري با بيان اينکه از سال 93 خدمات ريلي در مسير تبريز - آذرشهر ارائه ميشود، ميگويد: اين خطآهن برقي که يکي از بهترين خطوط ريلي کشور است، براي جابهجايي به صدها دانشجو، استاد و ديگر شهروندان خدمات ميدهد و با توجه به زيربناهاي فني موجود آمادگي دارد براي جابهجايي به کارگران هم سرويسدهي داشته باشد.
«شاپور ارسلاني» ميافزايد: براي اينکه بتوانيم در اين مسير خدماتدهي مناسبي داشته باشيم و برنامهريزيهاي لازم را انجام دهيم بايد تعداد مسافران، ساعات حرکت و درخواستهاي صاحبان صنايع به راهآهن اعلام شود تا در اين زمينه برنامهريزي صورت بگيرد و بودجههاي لازم اختصاص پيدا کند. وي بيان ميکند: در آخرين جلسهاي که حدود 2 ماه قبل در اين زمينه و در محل شهرک سليمي برگزار شد - ضمن بررسي شرايط موجود و اقدامات انجام شده -تقاضاي صاحبان صنايع، تعداد نفراتي که بايد جابهجا شوند و ساعات حرکت اعلام شد که بر اساس آن اقدام ميکنيم. مدير کل راهآهن آذربايجان تاکيد ميکند: با توجه به اينکه اين قطار مسافران ديگري جز کارگران و فعالان صنعتي اين منطقه ندارد و در ساعات مشخصي تردد ميکند، قطاري اختصاصي محسوب ميشود که بايد برنامهريزي براي تردد آن به صورت چارتري باشد. با توجه به کاهش بسيار زياد زمان تردد با قطار نسبت به خودرو، با توجه به معطلي در ترافيک، انتظار ميرود اين خط يکي از مسيرهاي مورد استقبال جامعه کارگري و عاملي براي کاهش ترافيک شديد در جاده تبريز - آذرشهر باشد.
درباره این سایت